Levi’s

Emigracja i gorączka złota

Löb Strauss urodził się w Bawarii w roku 1829 w żydowskiej, dość ubogiej rodzinie, jako najmłodszy spośród licznego rodzeństwa. Jego ojciec, człowiek słabego zdrowia, zarabiał trudniąc się handlem obwoźnym. Sprzedawał tkaniny i gotowe ubrania. Jednak wszystko to nie pozwalało rodzinie na dobre życie, a przyczyną była głównie sytuacja żydów w tym okresie, która delikatnie mówiąc, pozostawiała wiele do życzenia. Nic więc dziwnego, że wielu upatrywało swojej szansy zwracając się w stronę podróży za ocean. Rodzina Strauss’ów zwlekała z decyzją wyruszenia w podróż ze względu na stan zdrowia ojca. Chory na gruźlicę mógłby nie przeżyć długiej i trudnej podróży.

W roku 1846 ojciec umarł, a rodzina w końcu zdecydowała się na wyjazd. Najpierw do Nowego Jorku przeniosło się dwóch braci Löba. Na miejscu rozpoczęli działalność, którą znali i która była rodzinną tradycją: sprzedawali tekstylia obwoźnie, a następnie otworzyli sklep. Po jakimś czasie dołączyła również reszta rodziny. Löb z początku pomagał swoim braciom i w końcu postanowił rozpocząć działalność na własną rękę.

Kiedy na zachodnim wybrzeży wybuchła gorączka złota, Löb postanowił tam spróbować swojego szczęścia. Levi, bo tak amerykanie przerobili jego trudne do wymowy imię, wyjechał do San Francisco. Jednak jego zamysłem nie było poszukiwanie złota. Wyszedł z założenia, że poszukiwacze w końcu też muszą coś jeść, gdzieś nocować, a co najważniejsze muszą się w coś ubierać. W tym ostatnim upatrywał swoją największą szansę i wkrótce otworzył swój pierwszy sklep w San Francisco.

Levi Strauss & Co.

Przedsiębiorstwo, które założył Levi wraz ze swoim szwagrem, zajmowało się sprzedażą materiałów i ubrań. Jak głosi najbardziej prawdopodobna z legend tego sławnego człowieka, interes początkowo nie szedł dobrze. Poszukiwacze złota nie byli zainteresowani tym, co Strauss chciał sprzedać. Dopiero obserwacja ich potrzeb doprowadziła do zmiany asortymentu. Levi zorientował się, że największą bolączką mężczyzn zajmujących się ciężką, fizyczną pracą są ciągle przecierające się i ulegające łatwo niszczeniu spodnie. Zauważył, że konieczne im są ubrania z solidnych, trwałych materiałów.

Przystosował w tym celu tkaniny, którymi dysponował i rozpoczął szycie spodni roboczych. Inna z legend głosi z kolei, że interes od początku szedł wręcz znakomicie i tak szybko sprzedały się wszystkie produkty, że nie mając innego materiału pod ręką, Levi zaczął szyć z tego, co pozostało, a więc z materiału początkowo przeznaczonego na namioty.

Jaką wersję, by nie przyjąć, tak czy inaczej Levi rozpoczął szycie roboczej odzieży z materiałów do tego celu wcześniej nieużywanych i pomysł nie tylko się sprawdził, ale również chwycił. Już w roku 1861 stał się jednym z najbardziej znanych sprzedawców w San Francisco. Był nie tylko biznesmenem, któremu dobrze szły interesy, ale również znanym filantropem. Niezwykle uczciwy w prowadzeniu wszystkich interesów pomagał każdemu, kto pomocy potrzebował, a szczególnie żydowskim emigrantom.

Założyć nity, usunąć nity i blue jeans

W 1872 roku do Strauss’a zwrócił się Jacob Davis, który miał dobry pomysł, ale nie stać go było na opatentowanie go. Chodziło o sposób wzmocnienia spodni nitami. Tam, gdzie były najbardziej narażone na rozdarcia, przy kieszeniach Davis stosował nity, dzięki którym spodnie stawały się jeszcze bardziej wytrzymałe. Levi zgodził się na wspólną inicjatywę i od tego momentu możemy mówić o wynalezieniu jeansów.

Nity przyczyniły się jeszcze bardziej do wzrostu sprzedaży produktów Strauss’a, aby więc odróżnić je od konkurencyjnych produktów zaczęto wszywać przy kieszeniach malutką czerwoną metkę z napisem „Levi’s” oraz charakterystyczny wizerunek dwóch koni rozciągających parę spodni. Powoli również ograniczano wielkość i ilość nitów, które rysowały meble przy siadaniu.

Jeansy się zmieniały. Ich początkowy kolor wcale nie był niebieski, który znamy dziś. Górnicy z czasów gorączki złota nosili spodnie w kolorze brązowym. Dopiero później zaczęto je produkować z denimu splecionego z charakterystycznych białych i niebieskich nici, co zapoczątkowało późniejsze słynne blue jeans.

Model 501 – absolutny modowy hit.

Powstały w roku 1890 i oprócz charakterystycznych nitów zaopatrzone zostały w dodatkową, piątą kieszeń. Jednak ich powstanie początkowo nie przyczyniło się do sukcesu marki. Pierwsze lata nowego stulecia nie były dla firmy dobre. Po trzęsieniu ziemi w roku 1906 fabryka została doszczętnie zniszczona i odbudowana dopiero po paru latach. Udało się przetrwać marce i już w 1912 roku Levi’s jest sprzedawany nie tylko w kraju, ale również poza granicami.

W latach trzydziestych XX wieku Levi’s wypuszcza pierwsze spodnie dla kobiet i zamiast guzików zaczyna używać zamka błyskawicznego. Jeansy stają się coraz bardziej popularne dzięki żołnierzom, którzy w czasach II wojny światowej spopularyzowali je.

Prawdziwy boom rozpoczyna się od lat pięćdziesiątych. Levi’sy pojawiają się na w filmach. Noszone przez gwiazdy ekranu zaczynają się kojarzyć z buntem, nonszalancją, wolnością. Młodzi ludzie utożsamiają je z Jamesem Deanem, Marlonem Brando. W jeansach pojawiają się również Marylin Monroe czy Brigitte Bardot.

W roku 1966 pojawia się pierwszy spot reklamowy marki Levi’s, ale największy rozgłos przynosi w roku 1971 okładka płyty Rolling Stones’ów w dżinsach z otwartymi rozporkami zaprojektowana przez Andy Warhol’a.

Produkty, które początkowo miały być odzieżą dla pracowników fizycznych, wytrzymałą i wygodną, stają się obecne wszędzie. Noszą je młodzi ludzie, robotnicy, członkowie subkultur i pracownicy naukowi. Wiele firm naśladuje produkty marki Levi’s. Po wygaśnięciu patentu wielu innych producentów wprowadza do swoich wyrobów słynne nity. Jednak zawsze należy pamiętać, że każda para jeansów, która jest obecna w naszej szafie wyrosła na bazie tego, co stworzył Levi’s Strauss we współpracy z Jacobem Davisem.

Asortyment marki teraz

Oprócz kultowych już 501, które w XX wieku pobiły popularnością nawet małą czarną i zostały ogłoszone najbardziej modną rzeczą zeszłego stulecia, Levi’s oferuje całą gamę produktów. Ubiera młodych i starszych, dzieci, kobiety i mężczyzn od stóp do głów. I co najważniejsze jest doskonały na pawie każdą okazję. Odzież Levi’s można włożyć do szkoły, pracy, na spotkania towarzyskie, na spacer czy nawet bardziej aktywną wycieczkę. Jest to ponadczasowa i ponadpokoleniowa moda. Elementy stroju doskonale się ze sobą komponują i nie trzeba wiele zachodu, by stworzyć szybko świetną stylizację.

W ofercie marki są oczywiście różnego rodzaju spodnie jeansowe, T-shirty, koszule, koszulki, swetry, kurtki, szorty, bluzy i wiele innych. Idealne do zapewnienia sobie luźnego i wygodnego stroju zależnie od potrzeb. Nie brakuje dodatków w formie czapek, saszetek, wygodnego obuwia w sportowym stylu czy bielizny. Wszystko charakteryzuje się najlepszym doborem materiałów przyjaznych dla skóry i komfortowych w noszeniu.

Marka Levi’s jest rozpoznawalna i ceniona na całym świecie. Od wielu lat cieszy się uznaniem nie tylko fanów, ale również wszystkich, którzy choć raz spróbowali włożyć na siebie cokolwiek z jej asortymentu. Zawsze jest w zgodzie z najnowszymi trendami, a w wielu przypadkach kreuje modowe style.

Promocje Levi’s

Trudno znaleźć kogoś, kto w swojej szafie nie posiada przynajmniej jednej pary jeansów. Nie ma znaczenia, czy są to spodnie marki Levi’s czy innej, a może nie posiadające wcale markowej metki. Jeansy kochają wszyscy. Jeśli jednak chcesz, by wśród Twoich ubrań znalazły się produkty najlepszej jakości w okazyjnej cenie i w dodatku takie, którymi będziesz się cieszyć przez długi czas, warto pokusić się o sprawdzenie różnych możliwości. W wielu miejscach jest szansa na zdobycie markowych produktów w niższej cenie. Wyprzedaże Levi’s są obecne często, a nawet bardzo często. Wprowadzanie nowej kolekcji to zwykle szansa na zdobycie poprzedniej ze zniżką.

Wyprzedaże w trakcie sezonu również nie są czymś zaskakującym. Kody rabatowe lub promocje Levi’s to wyjątkowe okazje, by zrobić sobie niespodziankę i stać się posiadaczem doskonałego produktu, za który nie trzeba będzie przepłacać.