Guess

Czterech braci i jeansy

W 1981 roku czterech braci Marciano założyło markę, którą obecnie każdy kochający modę zna. Ich droga do sukcesu nie była łatwa i rozpoczęła się wcześniej. Urodzeni w Algierii, wychowani na południu Francji, wyjechali do Kalifornii w roku 1977. Już wtedy mieli za sobą pierwsze kroki w biznesie i nie były one usłane różami. Pomimo iż od najmłodszych lat posiadali smykałkę do biznesu i we Francji założyli sieć sklepów, to niestety musieli je porzucić, pozostawiając w dodatku za sobą niezapłacone podatki. W Kalifornii postawili na rozpoczęcie nowego życia i tu zdecydowanie lepiej im się poszczęściło.

Armand, Georges, Maurice i Paul Marciano rozpoczęli nowy biznes od produkcji i sprzedaży jeansów. Inicjatorem przedsięwzięcia był Georges, rozwojem produkcji zajął się Maurice, Armand przejął dowodzenie w dystrybucji, a Paul podjął się trudów związanych z reklamą.

Bracia rozpoczęli produkcję odzieży z jeansu, ale nie postawili na standardowe wyroby, których sporo już można było znaleźć na rynku. Ustanowili własną niszę wśród dostępnych produktów. Ich jeansy różniły się od innych, ponieważ produkowali je z przetartego jeansu: jaśniejszego i delikatniejszego. Był to denim z wyższej półki, bardziej ekskluzywny i seksowniejszy oraz oczywiście nieco droższy. Kolekcje spodobały się odbiorcom, odniosły sukces, ale między braćmi pojawiły się nieporozumienia. Dotyczyły głównie problemów z umiejscowieniem marki na rynku i dystrybucją. W ich wyniku jeden z braci odszedł ze spółki, a firma musiała przekształcić się w spółkę akcyjną.

Pomimo personalnych problemów marka doskonale sobie radziła. Powstawały kolekcje, które doskonale się sprzedawały i w latach osiemdziesiątych Guess stał się jedną z najlepiej sprzedających się denimowych marek. Pierwszy bestseller, obcisły model niespodzianka Marilyn zachwycił klientki. Po modelach damskich zaczęły stopniowo przybywać również produkty dla mężczyzn. Powstał również pierwszy, flagowy butik Guess w Beverly Hills.

Kolekcje jeansowe i inne, wzloty i upadki

Jak łatwo można się domyślić, po pierwszych sukcesach musiały przyjść również problemy. Na rynku wciąż powstawały i rozwijały się nowe marki. Guess szybko odczuł, że nic nie stoi w miejscu i należy się sprężać, by nie pozostawać w tyle. GAP, Calvin Klein czy inni rynkowi giganci jak Tommy Hilfiger oraz Diesel osłabili pozycję brandu. Odbiło się to na jej pozycji rynkowej i finansowej.

Wszystko to zmusiło założycieli do odświeżenia wizerunku i rozszerzenia działalności. Pojawiły się nowe linie produktowe: odzież dla dzieci, zegarki, artykuły do domu. Miejsce dotychczasowych, wylansowanych przez markę modelek zajęła Paris

Hilton i stała się twarzą marki.

Na marginesie należy wspomnieć, że Guess znacznie przyczynił się do rozwoju kariery kilku znanych modelek. Już wcześniej zatrudniane w jej kampaniach jako nowe twarze Claudia Schiffer, Eva Herzigova, Naomi Campbell, Anna Nicole Smith w bardzo krótkim czasie stawały się supermodelkami.

W latach dziewięćdziesiątych Guess sprzedawał designerskie tekstylia domowe, dużo odzieży dziecięcej oraz szeroki asortyment odzieży dla młodych, dorosłych ludzi. Pojawiła się też luksusowa linia dla najbardziej wymagających.

Zgadnij

Jesteście ciekawi, skąd wzięła się nazwa marki? Na pomysł wpadł jeden z braci podczas swojej wizyty w McDonalds. Podchodząc do jej drzwi, zauważył billboard reklamowy z pytaniem: Zgadnij, która knajpa ma największe cheeseburgery. Pierwsze słowo (zgadnij ang. guess) stało się natchnieniem do nazwania firmy Guess.

Asortyment dziś

Obecnie Guess jest obecna na całym świecie. Jej produkty sprzedają się poprzez sieć butików i sklepy partnerskie. Jest także szeroko dostępna w sklepach internetowych. Oferuje bardzo wiele produktów dla kobiet, mężczyzn i dzieci. Oprócz odzieży marka proponuje torebki, obuwie, akcesoria, bieliznę, domowe tekstylia i zegarki. Kolekcje damskie wyróżniają się szczególnie, ponieważ są niezwykle kobiece, a nawet zmysłowe. Zwracają uwagę na linię kobiecego ciała, podkreślają figurę i są dopracowane do perfekcji.

Guess to moda ponadczasowa, klasyczna i pozwalająca na tworzenie wspaniałych stylizacji. W tych produktach każda kobieta wygląda atrakcyjnie, a mężczyzna elegancko. Nadają się na każdą okazję. Guess to kolekcje do biura, na co dzień i na sportowo. Jakkolwiek by nie wybrać zawsze będzie w najlepszym stylu.

Czy mnie na to stać?

Marka należy raczej do ekskluzywnych i jej produkty nie należą do najtańszych. Zawsze jest jednak sposób na oszczędności. W sklepach stacjonarnych i w sieci można z powodzeniem znaleźć wiele promocji i wyprzedaży Guess. Jeśli pokusić się na zakupy letnich kolekcji pod koniec sezonu, będą tańsze o kilka, a nawet kilkanaście procent.

Podobnie rzecz się ma z zimowymi propozycjami marki. Również zegarki lub akcesoria Guess po sezonie można zaleźć w niższych cenach. Warto poszukać i poświęcić trochę czasu, żeby cieszyć się najlepszymi produktami, które wcale nie muszą być takie drogie.