DKNY

Założycielka marki Donna Karan

Już od urodzenia była związana z modą. Jej matka pracowała jako modelka, natomiast ojciec był projektantem garniturów. Nic zatem dziwnego, że Donna już jako dziecko fascynowała się wszystkim, co łączyło się z modą. W wieku 14 lat zrezygnowała z nauki i rozpoczęła pracę w butiku i dopiero w roku 1968, mając 20 lat podjęła naukę w nowojorskiej Parsons School of Design. W czasie wakacji zatrudniła się na stanowisku asystentki znanej projektantki Anne Klein. Była na tyle zdolna, że szybko zdobyła uznanie swojej szefowej, a ta namówiła ją do rezygnacji ze studiów. Następnie, po zaledwie kilku miesiącach zwolniła swoją młodą asystentkę. Jednak ambicja, determinacja i zaangażowanie pozwoliły Donnie dość szybko odzyskać stanowisko. W efekcie stała się prawą ręką i niezastąpioną pomocnicą Anny, a po jej śmierci w roku 1974 zajęła jej miejsce.

Od tej chwili aż przez 10 lat sprawowała funkcję dyrektor kreatywnej marki i wspólnie z Louisem Dell’Ollio odpowiadała za wszystkie kolekcje. Pod jej przewodnictwem firma Anne Klein utrzymywała się na wysokiej pozycji wśród amerykańskich marek. To nie było jednak dla Donny szczytem marzeń, a jej ambicje skłaniały się w stronę własnej linii. Zwróciła się z prośbą o pozwolenie stworzenia własnej marki. Takie podejście nie spodobało się zarządowi firmy i w efekcie Donna zostła zwolniona.

W roku 1984 wspierana przez swojego męża oraz firmę Takihiyo (do której zresztą należy marka Anne Klein) Donna założyła własną markę – Donna Karan New York.

Pierwsza autorska kolekcja

By dobrze zrozumieć, co w swoich pierwszych kolekcjach Donna Karan chciała dać swoim klientom, należy przede wszystkim zrozumieć ducha lat osiemdziesiątych XX wieku. Jest to moment, kiedy ogromną popularnością cieszy się funkcjonalna moda sportowa: praktyczna, swobodna i dopasowana do wielu sytuacji. Zaciera się sztywna granica pomiędzy strojami męskimi i damskimi oraz styl sportowy zaczyna przenikać do codziennych stylizacji. Do tego kobieta zaczyna również zmieniać swój wizerunek. Zaczyna być coraz bardziej kobietą sukcesu: pewną siebie zaangażowaną zawodowo, skoncentrowaną na karierze. To, co dotychczas było przypisywane mężczyznom, przenika również do damskich szaf: odpowiadające garniturom kostiumy, żakiety z mocno podkreślonymi przez poduszki ramionami, szerokie spodnie z wysokim stanem.

W takiej atmosferze pojawia się pierwsza kolekcja DKNY. Ubrania zaprojektowane nowocześnie i skierowane do nowoczesnych odbiorców. W roku 1985 ukazuje się 7 Easy Pieces (7 rzeczy, które są niezbędne w każdej kobiecej szafie), a składa się na nie: czarne body, wiązana spódnica, szyfonowa bluzka, długa marynarka, legginsy, żakiet i sukienka. Wszystko można ze sobą połączyć w dowolnej konfiguracji i zyskać doskonały efekt w zależności od okoliczności. Nowość wzbudza zachwyt i jest swojego rodzaju sensacją na rynku mody.

Tworzone przez Donnę Karan ubrania nareszcie pozwalają współczesnej kobiecie na odpowiednie ubranie się do pracy bez konieczności sięgania do męskiej garderoby. Dlatego jej kreacje szybko zdobywają uznanie zadowolonych kobiet.

W roku 1988 projektantka postanawia zrobić coś dla swojej córki, która podkrada ubrania z szafy matki. Tak powstaje linia młodzieżowa DKNY inspirowana nowojorskim stylem prosto z ulicy, a Donna staje się niekwestionowaną gwiazdą rynku skierowanego do młodych ludzi.
Późniejsze kolekcje nieco odbiegają od początkowych. Stają się bardziej kobiece, a nawet zmysłowe. Zawsze jednak są to stylizacje luźne, swobodne i skierowane do wszystkich kochających modę i nowoczesne podejście do niej.

Produkty DKNY

Marka jest obecnie jedną z najpopularniejszych w USA i jej produktami cieszą się zarówno kobiety, jak i mężczyźni, posiada w swoje ofercie także linię dla dzieci. Propozycja DKNY to nie tylko odzież, to również akcesoria, perfumy, zegarki, a nawet elementy wyposażenia wnętrz. Wśród akcesoriów znajdziemy torby, okulary, biżuterię.

Cały asortyment marki tchnie pozytywną energią, jest pełen innowacji i temperamentu. Skierowany do ludzi kochających aktywny tryb życia, nieobawiających się wyzwań i poszukujących komfortu. Jest inspirowany niepowtarzalnym klimatem ulic Nowego Jorku, miasta, z którego pochodzi.
Perfumy DKNY to eleganckie zapachy damskie i męskie na dzień i na wieczór. Trwałe, starannie i drobiazgowo przygotowane, inspirowane z jednej strony naturą, z drugiej życiem nowoczesnej metropolii.

Marka premium i ceny premium?

Nie da się zaprzeczyć, że produkty marki nie należą do najtańszych. DKNY zalicza się do marek, które są skierowane do wybrednego i doskonale znającego swoje potrzeby klienta. Nie oznacza to jednak od razu, że należy sobie odpuścić i nie próbować zdobyć wymarzonej sukienki, bluzki czy nowego zapachu. Wszystko zależy od tego, czy da się kupić taniej. A takich okazji w sieci nie brakuje i w wielu polskich sklepach można znaleźć promocje lub wyprzedaże DKNY. Każda z nich stwarza doskonałe warunki na okazyjne zakupy produktów w wyższej półki i możliwość cieszenia się doskonałym wyglądem w pracy, w czasie treningu lub na ulicy.