Chanel

Coco, która wymyśliła kobietę na nowo

9 sierpnia 1883 roku we Francji przyszła na świat legendarna już założycielka marki – Gabrielle Bonheur Chanel. Pochodziła z niebogatej rodziny, była córką komiwojażera i w wieku 14 lat została osierocona przez matkę, a ojciec porzucił dzieci oddając je do pracy na farmie i do katolickiego sierocińca. W sierocińcu młoda Gabrielle uczyła się zawodu szwaczki i po jego opuszczeniu poszukała pracy jako krawcowa. Jednocześnie dorabiała śpiewając po kawiarniach, a od jednego z utworów przez nią wykonywanych otrzymuje przydomek Coco.

Pierwsze zetknięcie się ze śmietanką towarzyską Paryża Coco zawdzięcza pierwszemu swojemu kochankowi – milionerowi i oficerowi kawalerii. Etienne Balsan poznaje młodziutką krawcową z wieloma bogatymi i ustosunkowanymi kobietami, dla których Coco projektuje kapelusze. W roku 1909 otwiera swój pierwszy sklep, który szybko zdobywa uznanie, a cały Paryż kopiuje eleganckie projekty kapeluszy Gabrielle. Rok później powstaje pierwszy butik, a po kilku latach pojawiają się kolejne.

We wszystkim, co tworzy Coco widać piętno trudnej sytuacji zarówno samej projektantki, jak i kobiet w ogóle w końcu XIX wieku. Jest to czas, kiedy kobiety były traktowane jedynie jako piękny dodatek do męskiej próżności. Nie posiadające możliwości głosowania i nie posiadające głosu w żadnej kwestii, są uzależnione majątkowo i w każdym innym aspekcie życia od męża, ojca, brata. Jedynym ich celem jest podobanie się. Odziane w niewygodne gorsety, długie i krępujące suknie, wielkie i ciężkie kapelusze. Wszystko to jest luksusem, który nie podoba się wychowanej w surowym duchu przez siostry zakonne Gabrielle. Zaczyna więc pokazywać alternatywę, która powoli zdobywa serca Paryżanek. Proste i eleganckie oraz wygodne stroje. Skromne i oryginalne kapelusze, pozbawione całej masy niepotrzebnych ozdób, niezwykle kobiece kostiumy na miarę nowoczesnej kobiety w nowych czasach. Powoli skraca spódnice i odsłania coraz więcej ciała, odrzuca gorsety i dopasowuje do tego krótką fryzurę.

Sławne Chanel nr 5

W roku 1921 Coco postanawia wprowadzić własne perfumy, zgodnie z maksymą, że Kobieta bez zapachu to kobieta bez przyszłości. Z pięciu próbek, które przedstawia jej Ernest Beaux wybiera tę, która jest oznaczona numerem piątym. Perfumy pojawiają się na rynku 5 maja i pozostają do dziś najbardziej znanym zapachem na całym świecie.

Mundur nowoczesnej kobiety czyli „mała czarna”

Obok Chanel Nr 5 to drugi legendarny pomysł Coco. W roku 1926 przedstawiona przez projektantkę sukienka, której celem nie jest zaprezentowanie sukni lecz piękna noszącej ją kobiety. Prosta, czarna i elegancka. Ma podkreślić kobiece kształty i nie krępować jej ruchów. Jej celem jest uwypuklenie tego wszystkiego, co w kobiecie najpiękniejsze, a wielką zaletą możliwość założenia na wiele różnych okazji. Do dnia dzisiejszego jest to absolutny must have w każdej kobiecej szafie.
Drugim, obok małej czarnej mundurem nowoczesnej kobiety stworzonym przez Chanel jest słynny kostium z górą inspirowaną męską marynarką, który projektantka ozdobiła guzikami w wojskowym stylu.

Przerwa w karierze

W roku 1939 został zamknięty dom mody Chanel z powodu wybuchu II wojny światowej. Sama projektantka wpadła w kłopoty spowodowane oskarżeniami o kolaborację. Oczyszczona z zarzutów do pracy powróciła dopiero w roku 1954. Jednak we Francji nowa kolekcja została przyjęta chłodno, natomiast duże uznanie zdobyła za oceanem. Jej stroje noszą Romy Schneider, Jackie Kennedy, Jeanne Moreau.

Garbielle Chanel umarła w roku 1971, pracowała do końca swoich dni i odeszła w czasie przygotowań do kolejnego pokazu. Od roku 1983 dom mody Chanel został poprowadzony przez słynnego projektanta Karla Lagerfelda.

Co kobieta zawdzięcza Garbielle Coco Chanel

Zrewidowała pojęcie czerni – kolor wcześniej był zarezerwowany na pogrzeby i żałobę, wraz z Coco wkroczył na salony. Zdjęła z kobiet gorsety i całą masę koronek, falbanek, kokardek i innych bezsensownych, ciężkich ozdób, które krępowały ruchy. Wprowadziła luźne i wygodne stroje sportowe, zaczęła ubierać kobiety w spodnie, skróciła spódnice i skradła serca milionów kobiet najpiękniejszym zapachem. Do niej należą buty z czarnymi noskami, strój, który można nosić od rana do wieczora, złote guziki czy perły.

Stworzyła imperium, które do dziś zachwyca świat pokazami mody w najlepszym stylu i którego produkty są przedmiotem westchnień i pożądania milionów przedstawicielek płci pięknej na całym świecie.

Marka Chanel dziś

Kolekcje marki i ich pokazy są szeroko komentowane w każdym zakątku kuli ziemskiej. Zaskakują i przyciągają nie tylko pięknem pokazywanych strojów, ale również bogatą i niecodzienną scenografią. Łączą w sobie tradycję marki stworzoną przez jej założycielkę z nowoczesnymi rozwiązaniami, innowacyjnością i świeżością. Produkty, które potrafią zaskoczyć i zawsze wzbudzają wiele entuzjazmu we wszystkich znawcach światowych trendów w modzie.

Obok damskiej odzieży marka Chanel oferuje również perfumy i kosmetyki. Produkty, które można spotkać w wielu polskich sklepach i które są cenione przez wiele kobiet za doskonałą jakość. Są synonimem elegancji i luksusu, a ich właścicielki mogą się pochwalić najlepszym gustem. Produkty, które nie należą do najtańszych lecz mimo tego są chętnie kupowane choćby za cenę innych wyrzeczeń. Istnieje oczywiście możliwość zredukowania wyrzeczeń jeśli poszukać wyprzedaży czy promocji na markę Chanel. Jest ich sporo i jeśli poświęcić odrobinę czasu i zaangażowania zawsze znajdzie się sposób na tańsze zakupy nawet tak pożądanych, markowych produktów.