Burberry

Historia najbardziej znanej kratki

Zaczęło się 1856 roku, gdy w angielskim hrabstwie Hampshire, a konkretnie w Basingstoke Thomas Burberry założył swój mały sklepik. Młody człowiek (miał wtedy zaledwie 21 lat) rozpoczął sprzedaż męskiej konfekcji.
Na pierwsze sukcesy nie trzeba było długo czekać. Mały sklepik szybko przerodził się w duży sklep za sprawą doskonałej jakości materiałów i chwytliwych wzorów płaszczy. Młody sukiennik szybko zyskał rozgłos, a wraz z nim grono stałych i zadowolonych klientów.

W roku 1880 wielkie odkrycie Thomas’a stało się przełomem w historii marki. Gabardyna – niezwykle trwały, wodoodporny i jednocześnie oddychający materiał, który wynalazł twórca Burberry, był niezastąpiony w produkcji płaszczy. Stał się produktem rewolucyjnym, szczególnie biorąc pod uwagę deszczowe i kapryśne aury Wielkiej Brytanii.

W roku 1888 gabardyna została opatentowana i cieszyła się niesłabnącym powodzeniem przez długie lata. Ciekawostką jest pochodzenie nazwy materiału, który wziął się z dzieła Szekspira (ulubionego twórcy Thomas’a) „Burza”. Właśnie w tym dramacie jeden z bohaterów ukrywał się przed deszczem w okryciu nazwanym przez autora gabardyną.

Płaszcze i trencze

Płaszcze Burberry były tak cenione i tak popularne, że nazwa Burberry stała się synonimem płaszcza. Nosili je wszyscy: począwszy od przechodniów na angielskiej ulicy, poprzez salony, na królewskich komnatach skończywszy. Każdy doceniał materiał i jego twórcę. Gabardyna była obecna także w miejscach, gdzie ubrania wykorzystywano niemal w sposób wyczynowy: kochali je lotnicy, rybacy, alpiniści czy polarnicy.

Rok 1891 to początek Thomas Burberry & Sons. Na londyńskim West Endzie otwarto sklep, do prowadzenia którego przyłączyli się synowie założyciela. W 1985 powstał kolejny rewolucyjny produkt: Tielocken. Płaszcz, który był pierwowzorem znanego dziś trenczu. Spopularyzowany został przez brytyjskich żołnierzy w czasie drugiej wojny burskiej.

Noszenie płaszczy marki Burberry przez żołnierzy przyczyniło się do obrania rycerza jako symbolu marki. Logo przedstawia czarnego rycerza na koniu z tarczą oznaczoną literą B w jednej ręce i z dzidą w drugiej ręce. Z dzidy powiewa proporzec, na którym widnieje łaciński napis prorsum czyli naprzód.

Rozgłos marce przyniosły nie tylko ubrania. Wielkim sukcesem było używanie namiotów z gabardyny przez Roalda Amundsena w czasie wyprawy na biegun południowy.

W 1914 roku płaszcze produkowane przez Burberry pojawiły się na polach bitwy. Ponad pół miliona żołnierzy biorących udział w I wojnie światowej miała na sobie produkty marki. Od nich bezpośrednio pochodzi słynny, klasyczny trencz, którego pagony są pozostałością po wojskowej modzie.
Po zakończeniu wojny płaszcze bynajmniej nie przeszły do lamusa, a wręcz zyskały jeszcze większy rozgłos. Oprócz wojskowych pagonów dodano dodatkowe naszywki, sprzączki i przystosowano je do celów cywilnych. Stały się ponadczasowym elementem garderoby najbardziej kojarzonym z marką Burberry. Rozpropagowane za sprawą srebrnego ekranu, ponieważ pojawiły się w takich filmach, jak: Casablanca czy Śniadanie u Tiffany’ego, gdzie nosili je Humphrey Bogart i Ingrid Bergman oraz Audrey Hepburn.
W roku 1924 opatentowany został drugi wzór wizualnej identyfikacji arki Burberry. Czarno-biało-czerwona kratka, która pojawiła się na podszewkach płaszczy, stała się także znakiem rozpoznawczym.

W roku 1926 zmarł założyciel, Thomas Burberry, ale marka przetrwała i rodzinna firma rozwijała się dalej.

Zła passa

Słynne trencze stały się synonimem elegancji i brytyjskości. Każdy szanujący się Brytyjczyk posiadał w swojej szafie coś ze znaną kratką Burberry. Okrycia wierzchnie marki były obowiązkowym uniformem każdego, kto chciał nadążać z modą.

Problemy marki rozpoczęły się w latach 80 XX wieku, gdy produkty marki upodobali sobie kibice. Potraktowali kratkę Burberry jako narodowy symbol i z upodobaniem nosili ją w czasie wywoływania burd. Doprowadziło to w efekcie do tego, że kratka Burberry zaczęła się kojarzyć z tandetą. Pojawiała się na podrabianych produktach, na czapkach z daszkiem, na plecakach, a nawet na deskach klozetowych. Taki obraz wpływał niekorzystnie na markę, której symbole zaczęły się kojarzyć bardziej z bazarem niż z ekskluzywnym butikiem. Doszło do tego, że najlepsze domy handlowe zrezygnowały ze sprzedaży produktów marki.

Powrót do świetności

Sytuacji kryzysowej zaradziła amerykanka Rose Marie Bravo. Postawiła na odświeżenie wizerunku i wycofanie w cień ikonicznej kratki. Pojawiły się nowe materiały, nowi projektanci i nowe kolekcje. Zaczęto w nie ubierać gwiazdy i znane modelki, co przyczyniło się do zyskania nowego wizerunku. Burberry szybko stanęło na nogi i odzyskało dawną świetność oraz ugruntowaną pozycję w świecie mody.

Produkty marki Burberry

Marka posiada ponad 500 salonów sprzedaży w 50 krajach na całym świecie. Jest modowym liderem i wyprzedza nawet największych graczy jak Hugo Boss czy Ralph Lauren.

Burberry to moda w najlepszym wydaniu. Elegancja, klasyka i doskonałość w każdym detalu. Produkty dla kobiet i mężczyzn: odzież, akcesoria, kosmetyki i zapachy. Wszystko, co niezbędne, by czuć się doskonale w każdej sytuacji. Prostota i ponadczasowość, charakterystyczna dla brytyjskiego stylu. Marka premium, za której produkty trzeba więcej, a nawet dużo więcej zapłacić, ale jest to inwestycja w wizerunek, którego każdy może pozazdrościć.

W Polsce szczególnie cenione są zapachy marki Burberry, które doskonale się sprzedają i mają grono stałych zwolenników. Perfumy dla Pań i Panów, wody toaletowe Burberry, wody perfumowane i zestawy zapachowe. Produkty, które może nie najtańsze, ale często wybierane dzięki wielu promocjom Burberry, które często goszczą na sklepowych półkach w naszym kraju.