Benetton promocje

Poczatki marki Benetton

Wszystko zaczęło się od jaskrawożółtego swetra, który siostra podarowała swojemu bratu.

Luciano Benetton po śmierci swojego ojca, już jako 10 letni chłopiec został zmuszony do zarabiania pieniędzy i wspomagania matki oraz rodzeństwa. Trudne warunki szybko ukształtowały charakter chłopca: bezkompromisowość i dążenie do osiągnięcia sukcesu bez względu na wszystko.

Jako młodziutki chłopiec pracował w różnych miejscach i jednym z nich był sklep z tekstyliami. To zajęcie wpłynęło na jego późniejsze wybory. Zauważył, że klienci poszukują dobrych tkanin, różnorodności kolorów i oryginalnych produktów. Kiedy otrzymał od siostry sweter zrobiony na drutach, który był utrzymany w jaskrawym kolorze, stwierdził, że jest to coś, co może się spodobać nie tylko jemu. Sprzedał swój akordeon i rower młodszego brata. Zdobyte w ten sposób pieniądze zainwestował w swój pierwszy biznes, kupił maszynę dziewiarską i zachęcił siostrę do zrobienia większej ilości swetrów.

Pierwsze stworzone przez siostrę Luciana – Giulianę swetry sprzedał w najbliższej okolicy i jak się okazało, nie pomylił się, bo cieszyły się ogromnym powodzeniem.

Powstanie marki

Marka Benetton swój początek datuje na rok 1965. W tym roku powstaje Grupa Benetton. W jej skład wchodzi czwórka rodzeństwa, a Luciano zostaje prezesem. Projektami zajmuje się Giuliana, młodsi bracia produkcją i administracją. Powoli budowana zostaje sieć dystrybucji marki, a w 1968 roku powstaje, we włoskich Alpach, pierwszy sklep Benettona.

Przełomowym był rok 1969, kiedy firma wyszła za włoską granicę i otworzył swój pierwszy sklep w światowej stolicy mody, w Paryżu.

W kolejnych latach marka zdobywa wielką popularność i uznanie na całym świecie. Ciekawostką jest sposób tworzenia swetrów, na który wpadł w 1972 roku Luciano. Wprowadził metodę barwienia gotowych produktów na dowolny, aktualnie modny kolor. Dotychczas wyrabiano je z kolorowej przędzy, nowatorska metoda pozwoliła zaoszczędzić czas, pieniądze i sprawiła, że marka była gotowa na każde wyzwanie klientów w każdej chwili.

Globalny zasięg marka osiągnęła już około roku 1980, kiedy weszła ze swoimi produktami na rynek USA, a w 1982 roku na rynek japoński. Obecnie w skład marki Benetton wchodzi kilka innych, spośród których największe znaczenie ma Sisley.

Skandalizująca i ekscentryczna reklama marki Benetton

Najbardziej znaczącą rolę w sprzedaży każdej marki ma marketing. Jednak niewiele jest firm, które mogłyby się poszczycić aż takimi osiągnięciami w tej dziedzinie, jak Benetton. Wszyscy znamy kolorowe, a często i kontrowersyjne billboardy nawiązujące do seksu, religii lub konfliktów zbrojnych. Ksiądz, który całuje zakonnicę, białe krzyże na trawie, pośladki czy genitalia na zdjęciach. To tylko niektóre z pomysłów na reklamę, która ma zwrócić uwagę na markę, jej produkty i przede wszystkim niezwykłą kolorystykę.

Początek takiego podejścia do reklamowania marki Benetton to rok 1982. Wtedy właśnie . Luciano Benetton nawiązał współpracę z włoskim fotografem Oliviero Toscani, którego zdjęcia już od jakiegoś czasu bulwersowały i zadziwiały opinię publiczną. Jednak początki były dość spokojne. Pierwsze reklamy tworzone dla marki Benetton pokazywały uśmiechniętych ludzi, zróżnicowanych etnicznie w kolorowych ubraniach. Barwy skóry wspaniale harmonizowały z kolorystyką odzieży.

W roku 1989 wszystkie decyzje, dotyczące reklamy firmy skupiły się w ręku samego prezesa firmy. Do pomocy miał zespół około 10 osób, ale decyzja o tym, jak będzie wyglądał efekt końcowy, należała tylko do niego. W dalszym ciągu wykorzystywał prace Toscaniego, ale zaprzestał promowania swoich produktów. Zwrócił się w kierunku promocji marki jako takiej. Wtedy pojawiły się reklamy nawiązujące do problemów współczesnego świata: HIV, nietolerancja, wojny i konflikty, problemy społeczne. Zdjęcia były szokujące i wzbudzały wiele protestów i tylko niewielki znaczek (zielone logo Benetton) wskazywało na nadawcę przekazu.

Na dyskusjach, protestach i oburzeniu się nie kończyło. Kampanie reklamowe przyniosły też sporo strat i problemów finansowych. Ostre wypowiedzi przeciwników, zdzieranie reklam z różnych miejsc i kary finansowe przerodziły się w bojkot marki i wypowiadanie umów najmu sklepom oraz zrywanie kontraktów sprzedaży, co doprowadziło do problemów ze sprzedażą produktów. Pojawiło się nawet pojęcie United Boykot, czyli głośne nawoływanie do oddawania ubrań marki na Czerwony Krzyż. Na odpowiedź Luciano nie trzeba było długo czekać i sam prezes pojawił się na plakacie w charakterystyczny dla swojego podejścia do reklamy sposób: sfotografowany nago z napisem „Chcę z powrotem swoje ubrania”.

Agresywna, oryginalna i ekscentryczna reklama może nie każdemu przypadła do gustu, ale z pewnością osiągnęła jeden cel. Marka Benetton jest znana na całym świecie i rozpoznawalna w każdym zakątku kuli ziemskiej. Zwraca uwagę nie tylko na swoje produkty, ale również na wiele problemów współczesnego świata i robi to w sposób, który na długo zapada w pamięć odbiorcy. Nie cukierkowo, nie sztucznie i tradycyjnie lecz drastycznie, jej kampanie może są kontrowersyjne, ale z pewnością są też zauważalne i głośne.

Spowolnienie marki

Po wielkich sukcesach lat 90-tych XX wieku, kiedy Benetton był niekwestionowanym liderem w swojej branży, nastąpiło spowolnienie sprzedaży. Złożył się na to ogólny kryzys, duża konkurencja i powstawanie innych wielkich sieciówek. Miała na to też wpływ strategia marki, a właściwie jej brak.

Obecnie marce przewodzi syn Luciano – Alessandro. Powoli odzyskuje należne jej miejsce i w dalszym ciągu prowadzi politykę reklamy poprzez budowanie świadomości społecznej.

Produkty marki Benetton

Żywe, nasycone i różnorodne kolory to podstawowy element, który można zauważyć w kolekcjach marki. Do tego najlepszej jakości materiały i oryginalne projekty. Choć subtelność nie należy do strategii firmy, to jednak można ją znaleźć w odzieży i akcesoriach. Proste i sprawdzone kroje oraz dopasowanie do każdej pory dnia i roku. Produkty, które wyróżniają się mocnym charakterem i są dobrze widoczne w zatłoczonym rynku mody. Stylizacje dla kobiet, mężczyzn i dzieci, barwne i niekonwencjonalne, przy tym komfortowe w noszeniu i podkreślające indywidualizm. Posiadające delikatną nutę włoskiej elegancji szczególnie widoczną w koronkowych aplikacjach i kunsztownych wykończeniach oraz subtelnej linii produktów.
Są uniwersalne, pozwalają na łączenie ich z wieloma innymi i dostosowywanie do indywidualnych potrzeb. Kolekcje dziecięce wyróżniają się pięknymi, tak cenionymi przez małych odbiorców barwami i doskonałą jakością materiałów.

Ceny odzieży w relacji do jej jakości nie są wygórowane, dopasowane o wielu innych sprzedawców proponujących zakupy w sieciowych modelach dystrybucji. Możliwość skorzystania z promocji czy wyprzedaży marki Benetton to dodatkowe oszczędności i wiele radości z posiadania modnej garderoby, która posłuży na pewno dłużej niż jeden sezon.