Marka Apple

Nie samymi promocjami człowiek żyje, czyli trochę o historii Apple

Wszystko zaczęło się w garażu

To fakt, który znają wszyscy, nie tylko miłośnicy marki. W 1976 roku Steve Jobs, Stephen Wożniak i Ronald Gerald Wayne złożyli firmę APPLE. Taki stan potrwał tylko chwilę, ponieważ Wayne już w trzy tygodnie po założeniu firmy odsprzedał swoje w niej udziały za 800 dolarów (dzisiejsza ich wartość to ok. 35 miliardów dolarów).

Jabłuszko, jako logo Apple – skąd się wzięło

Na pierwszy pomysł loga wpadł Ronalda Wayne i nie miał on nic wspólnego z późniejszym. Przedstawiał Isaaca Newtona siedzącego pod jabłonią, otoczonego wierszem i wstęgą z nazwą firmy. Z tego pomysłu w końcowej wersji pozostało jedynie jabłko.

Jobs uznał je za zbyt refleksyjne i w rzeczywistości bardziej pasowało do etykiety whisky niż komputerów. Nadgryzienie zostało dodane po to, żeby nie było wątpliwości, że jest to jabłko, a nie jakiś inny owoc, poza tym znalazła też zastosowanie gra słów: bite ( z ang. ugryźć) zbliżone jest do byte (bajt). Początkowo jabłko było różnokolorowe, później szarosrebrne.

Pierwsze logo firmy ApplePierwsze logo Apple

Nazwa firmy Apple Computer Inc uległa zmianie w chwili, kiedy oprócz komputerów jej produktami stały się iPody, iPhony i muzyka i pozostało Apple Inc.

Pierwsze komputery marki Apple

Przyjaźń Jobsa i Wozniaka bywała trudna i pełna problemów przede wszystkim ze względu na charakter tego pierwszego, jednak zaowocowała wyprodukowaniem pierwszego, osobistego komputera Apple I w nakładzie 200 sztuk. Jego cena (szatańska!) wynosiła 666,66 dolarów. Dokonanie tego dzieła pochłonęło nie tylko sporo wysiłków młodych biznesmenów, ale również zmusiła Jobsa do sprzedania Volkswagena, a Wozniaka do sprzedaży kalkulatora HP, który był jednym z pierwszych, dających się zaprogramować modeli. Jednak poświęcenie się opłacało i już rok później powstał Apple II, który trafił do produkcji masowej. Był łatwiejszy w obsłudze, bardziej przyjazny dla zwykłego użytkownika i posiadał stację dyskietek.

W 1980 roku powstał Apple III posiadający wyrafinowany i zaawansowany system operacyjny SOS. Produkt skierowany został do odbiorców biznesowych, ale jego cena, rozpoczynająca się od 4340 dolarów i kończąca na 7800 dolarów zniechęcała i stała się przyczyną klapy. W 1983 roku powstał Apple II z literką e, który w swoim standardzie posiadał to, co poprzednia wersja oferowała jako dodatki, oferował również kilka nowych funkcji. Ten model był najdłużej (11 lat) produkowanym komputerem w historii firmy APPLE.

W 1978 roku Jobs rozpoczął prace nad niezwykle potężnym, jak na owe czasy komputerem Lisa (imię córki Jobsa), a w 1982 roku równolegle zajął się projektem Macintosh.

W 1983 roku na arenę firmy APPLE wkracza John Sculley zachęcony przez Jobsa do zerwania ze sprzedażą przesłodzonej wody dzieciakom (Pepsi-Cola). Został dyrektorem generalnym firmy. Jego zadaniem było ratowanie biznesu w trudnych chwilach, na które złożył się wypadek Wozniaka, problemy sprzedażowe Lisy oraz depcząca po piętach firmie konkurencja (IBM). Sculley odsunął Jobsa do projektu Lisa, który przeszedł do ekipy zajmującej się Macintoshem.

Genialny marketing Apple

Wprowadzenie na rynek Macintosha poprzedzono pamiętną reklamą stworzoną przez Ridleya Scotta, którą obejrzało ponad 1,5 mln widzów. Nawiązywała do powieści Orwella i przedstawiała świat zniszczony nie przez totalitaryzm, ale przez komputery IBM. Oczywiście nie wprost, ale nie trudno było się tego domyślić.

Macintosh był modelem udanym z punktu widzenia ekonomicznego, jednak nie sprzedawał się aż tak dobrze, jak życzyliby sobie tego jego twórcy.

Jobs traci pracę

Choć mogłoby to się wydawać nieprawdopodobne, jednak nawet szef również może zostać zwolniony. W 1984 roku w dobie światowego kryzysu rozpoczynają się problemy pomiędzy dwiema wielkimi osobowościami firmy. Jobs i Sculley nie mogą dojść do porozumienia, co biorąc pod uwagę charakter tego pierwszego, nie powinno nikogo dziwić. W efekcie Jobs odchodzi z firmy APPLE na prawie 10 lat. Zakłada własną NEXT i po pierwszych niepowodzeniach wypuszcza dość udane produkty. Inwestuje również w Pixar, gdzie daje w kość producentom animowanych bajek i jest jednym z twórców ich sukcesu.

APPLE to Jobs – powrót

W latach wygnania Jobsa z firmy przechodziła ona wiele zarówno wzlotów, jak i upadków. Sculley nie radzi sobie zbyt dobrze i w 1985 roku po raz pierwszy w swojej historii APPLE notuje stratę. Mac II, który miał podbić świat, zostaje przyćmiony przez Microsoft i Windows 3.0. W końcu w 1993 roku Sculley rezygnuje.

W 1996 roku Jobs powraca na łono firmy, a w 1997 roku zostaje jej prezesem. Jego stawka wynosi 1 dolara (nie wliczając dywidend). Rok później na rynek wchodzi pierwszy iMac, na rynku rozpoczyna się szaleństwo, a APLE notuje zyski. Rok później zostaje wypuszczony iBook, którego 15 tysięcy egzemplarzy zostało zamówione jeszcze przed premierą. Kolejnym krokiem i wielkim sukcesem staje się iPod i wielki sklep muzyczny iTunes, w którym można kupować konkretny utwór bez konieczności zakupu całej płyty.

Rok 2007 to początek ery iPhona. Telefon, odtwarzacz mp3, odtwarzacz video, przeglądarka internetowa w jednym urządzeniu. Niezwykle estetyczny sprzęt i bardzo prosty w obsłudze, który każdy chce mieć w swojej kieszeni. Pierwszy ekran dotykowy, który można obsługiwać bez dodatkowych akcesoriów. Kolejki, które ustawiły się w sklepach, klienci czekający na swój wymarzony gadżet były najlepszym dowodem wielkiego sukcesu. Do tej pory każde wejście nowej wersji urządzenia to wielkie święto dla jego fanów.

2010 rok to chwila dla iPada. Nie był pierwszym tego typu sprzętem na rynku, ale z pewnością najbardziej rewolucyjnym. Docenianym przez użytkowników za piękny design, łatwość obsługi i uniwersalność.
Wizjonerstwo, geniusz, sukces i trudny charakter założyciela
Steve Jobs to Apple i bez niego nic by nie powstało. Nikt nie kwestionuje, że był geniuszem i wizjonerem. Przy tym ekscentrykiem i osobą niezwykle uduchowioną, ale też bardzo trudną we współżyciu i współpracy.

Na początku swojej kariery chodził boso, nawet do pracy. Ściśle przestrzegał diety wegańskiej i twierdził, że nie musi się w związku z tym myć. Był nawet okres w jego życiu, kiedy pracował jedynie w nocy, ponieważ inni pracownicy go unikali. Jego doświadczenia z LSD i wycieczka do Indii w dużym stopniu wpływały na to, kim się stał i jakich reguł przestrzegał. Miał wybuchowy, wręcz histeryczny charakter, obrażał się na każdego, kto spróbował mu się przeciwstawić, na siłę wmawiał wszystkim swoje zdanie, niezależnie od tego czy miał rację, czy jej nie miał. Potrafił wpadać w furię, gdy nie mógł przeforsować swojego zdania, tupał i złościł się jak małe dziecko, potrafił się nawet rozpłakać w obecności pracowników.

Podchodził do wszystkiego niezwykle emocjonalnie i z równym stopniu wpadał w rozpacz jak i entuzjazm. Był przy tym perfekcjonistą. Zamęczał siebie i innych dążąc do efektu, który w jego mniemaniu byłby zadowalający. Potrafił godzinami, a nawet dniami dopracowywać najdrobniejszy szczegół produktu, dążąc do jego doskonałości.

Jego cechy osobowości miały ścisłe przełożenie w produktach, które w tej chwili możemy zobaczyć na stoiskach firmy Apple. Doskonały design, minimalizm, idealne formy i kształty, prostota i elegancja. To właśnie dzięki swojemu założycielowi APPLE jest tym, czym jest: ikoną luksusu, piękna, funkcjonalności i innowacyjności. Produkty, które są marzeniem wielu fanów na całym świecie, pożądane w każdym zakątku kuli ziemskiej.

Stawiał nie tylko na produkt jako taki, ale również na to, co będzie się z nim działo później, już po dostarczeniu go do rąk użytkownika. Z jego wizji powstał komputer, smartfon, tablet, do którego nikt nie może się dostać poza pracownikami firmy. Stawiał też na interakcję użytkownika z firmą, która nie kończy się na zakupie sprzętu, lecz trawa przez cały czas jego działania. Dlatego sprzęt marki APPLE ma własne aplikacje, własne oprogramowanie, które doskonale współdziała z produktami.

Apple dziś

Obecnie Apple jest gigantem, który w przekonaniu wielu konsumentów nie ma sobie równych. Jest symbolem luksusu i ikoną współczesnego świata. Posiadanie produktu marki jest równoznaczne z przyznaniem statusu człowieka sukcesu. Snobistycznie? Możliwe, ale na pewno prawdziwie. Wielu jest w stanie zapłacić za markę tylko po to, aby wejść do grona wybrańców. Oczywiście, najlepiej czerpać informacje bezpośrednio u źródła. Dlatego też, najlepszym miejscem aby poznać aktualnie oferowaną game produktów marki, jest strona firmowa Apple.

Jakie produkty Apple można znaleźć w promocji?

Odpowiedź jest prosta. W promocji można kupić wszystkie, dostępne, produkty Apple. No może prawie wszystkie. Raczej nie kupi się w obniżonej cenie najnowszego modelu MacBook’a czy iPhon’a, ale można upolować na wyprzedaży iPhona 6 czy iPhona5, czy kupić iPhona 6s w przecenie. Modele wprawdzie nie najnowsze, ale zadowolą niejednego użytkownika, a dodatkowo parę stówek zostanie w kieszeni.

Wyprzedaż iPhone

To jest coś, co lubią fani marki Apple. W dniu wejścia nowego modelu można taniej kupić iPhone’a poprzedniej generacji lub poczekać kilka miesięcy i szukać promocyjnych cen najnowszego modelu. Nie licz na to, że zaraz po premierze dostaniesz ten model z jakąś znaczącą obniżką ceny. Niemniej, można trafić na pojedyncze sztuki najnowszych modeli. Jednakże są to zazwyczaj modele powystawowe, testowe lub po naprawie gwarancyjnej. Niestety, minus jest taki, że oferowana jest jedna lub dwie sztuki. Takich ofert najlepiej szukać w największych sklepach.

Promocja MacBook Air

Niezbyt często, ale jednak się zdarza. Wprawdzie obniżki nie są duże, maksymalnie do 10%, biorąc jednak pod uwagę wyjściową cenę stanowi to kwotę około 300 zł. Najciekawsze oferty, na jakie czasami można trafić, stanowią przeceny wynikające z faktu, że jest to towar pochodzący z ekspozycji.

MacBook Air 13MacBook Air 13

Wyprzedaż MacBook Pro

Podobnie jak w przypadku promocji na MacBook Air, nie mam co liczyć na jakieś kosmiczne obniżki. Maksymalnie można liczyć na promocyjną cenę mniejszą o maksymalnie 10%. Ale w tym przypadku oznacza to około 600 zł taniej.

MacBook ProMacBook Pro

iPhone – modele dostępne w promocjach i wyprzedażach

iPhone 5

Model z 2012 roku, będący bezpośrednim następca iPhone 4. Wykonany z aluminium oraz szkła. Dostępny w dwóch kolorach biało-srebrnym oraz czarno-grafitowym. Jak na dzisiejsze standardy, oferuje stosunkowo małą przekątną ekranu wynoszącą 4 cale o rozdzielczości 1136×640.

iPhone 5iPhone 5

iPhone 5s

Następca iPhona 5, który został zaprezentowany w 2013 roku. Od młodszego brata różni się zastosowanym procesorem, układem graficznym, dioda podświetlającą oraz wielkością baterii, która wynosi 1570 mAh, podczas gdy w poprzedniku było to 1440 mAh.

iPhone 5siPhone 5s

iPhone 5c

Jest to tak naprawdę wersja iPhone 5 skierowana do młodszego odbiorcy. Zamiast aluminium zastosowano poliwęglany. Posiada więcej wariantów kolorystycznych: biały, niebieski, zielony, żółty i różowy.

iPhone 5ciPhone 5c

iPhone 6

Zaprezentowany w 2014 roku, następca modelu 5s. Z punktu widzenia przeciętnego użytkownika rzucają się w oczy dwie różnice w stosunku do starszego modelu. Większy ekran, którego przekątna wynosi 4,7 cala oraz bardziej „opływowy” kształt.

iPhone 6iPhone 6

iPhone 6s

Model telefony Apple z 2015 roku. Największą i najbardziej odczuwalną różnicą w stosunku do iPhona 6 jest zwiększenie pamięci operacyjnej z 1GB do 2 GB RAM, nie wspominając oczywiście o procesorze. Tak jak w przypadku modelu 6, przekątna ekranu wynosi 4,7 cala.

iPhone 6siPhone 6s

iPhone 6s Plus

Jest to większy brat modelu 6s, który także został zaprezentowany w 2015 roku. Posiada wyraźnie większy ekran, którego przekątna wynosi 5,5 cala, no i oczywiście pojemniejsza baterię 2750 mAh w stosunku do 1715 mAh, która została umieszczona w modelu 6s.

iPhone 6s PlusiPhone 6s Plus

iPhone SE

Jest to mniejszy i starszy brat modelu 6s, został zaprezentowany w 2016 roku. Wymiary ma takie same jak iPhone 5s, natomiast z punktu widzenia zastosowanej technologii, jest krewniakiem modelu 6s.

iPhone SEiPhone SE