Zdrowa żywność w niskich cenach

Zdrowa żywność na naszych stołach pojawia się coraz częściej. To co jemy i co jest dostępne we wszystkich sklepach spożywczych nie zawsze służy naszemu organizmowi. Produkty polepszane chemicznie, posiadające doskonały smak nie zawsze są zdrowe. Na szczęście nasza świadomość w tej kwestii jest coraz lepsza. Częściej niż kiedyś, kupując produkty spożywcze, zwracamy uwagę na to co tak naprawdę jest w nich zawarte. Czytamy etykiety, śledzimy w prasie i telewizji doniesienia o tym co należy jeść, a czego unikać. Sklepy ze zdrową żywnością proponują artykuły, które nie zawierają stosowanych gdzie indziej chemicznych konserwantów i choć ceny w nich wydają się być wyższe niż w innych, to coraz częściej sięgamy po te właśnie produkty. Promocje, które dla Was przygotowaliśmy pomogą w zakupach, które będą docenione przez Wasz organizm.

Do 50% tańsze świąteczne upominki

Promocja  BDsklep –słodycze, alkohole, zabawki, kosmetyki, zestawy kosmetyczne, perfumy, dla domowych pupili, zestawy prezentowe nawet o połowę taniej.

Ważne do dnia: 24/12/2016

Do 100 zł w prezencie na kolejne zakupy

Promocja  BDsklep – płacąc z Masterpass otrzymasz nawet 100 zł w prezencie na następne zakupy: przy zakupach os 100 do 150 zł - 30 zł na kolene zakupy, przy zakupach od 150,01 do 250 zł - 50 zł na kolejne zakupy, przy zakupach powyżej 250 zł - 100 zł na kolejne zakupy. Dotyczy kart Mastercard i Maestro.

Ważne do dnia: 29/12/2016

Strona 1 z 21 2


Zdrowa żywność

Co zrobić by długo i zdrowo żyć?

Przede wszystkim odpowiednio się odżywiać.

Nie od dziś wiadomo, że dieta bogata w tłuszcze nasycone oraz zbyt duże porcje jedzenia przyczyniają się do wzrostu tkanki tłuszczowej, a co gorsza – rozwoju chorób.

Dietetycy prześcigają się w układaniu najróżniejszych diet, a sklepy ze zdrową żywnością powstają jak grzyby po deszczu – i dobrze!

Warto zmienić swoje nawyki żywieniowe.

To przysłuży się naszemu zdrowiu i może zapobiec chorobom związanym na przykład z nadmierną ilością cholesterolu.

Racjonalne odżywianie wiąże się przede wszystkim z regularnością spożywanych posiłków oraz odpowiednią ich ilością. Poza tym, najważniejsza jest jakość produktów.

U podstawy piramidy składników odżywczych znajdują się produkty zbożowe i ryż.

Niesłabnącą popularność zwykłego pszenno-żytniego chleba oraz bułek powoli wypiera pieczywo pełnoziarniste. Wiele osób pragnących zdrowo się odżywiać sięga po ciemny chleb, często z pestkami dyni lub słonecznika.

Chleb żytni, źródło węglowodanów.

Białe pieczywo, makarony z białej mąki i czerwone mięso powinno się spożywać co najwyżej 3-4 razy w miesiącu.

Obecnie często rezygnuje się z margaryny i masła na rzecz oliwy lub past do kanapek, które można łatwo przyrządzić z tanich produktów, a są przy tym naprawdę smaczne. Doskonałym zamiennikiem jest też rozgniecione awokado z przyprawami.

Zamiennik masła. Rozgniecione awokado z przyprawami.

Dzieciaki urodzone w latach 90 i wcześniej. często słyszały podczas obiadu: „Już nie możesz? Chociaż mięso zjedz…”. Dziś na szczęście nie mamy większych problemów z dostępnością świeżego, przetestowanego mięsa w przyzwoitej cenie, ale nie w tym tkwi problem.

Jedzmy warzywa i owoce

Głównymi składnikami, na które powinniśmy zwracać uwagę i które powinny stanowić podstawę spożywanego posiłku są warzywa – nie mięso.

Im więcej zjadamy warzyw i owoców, tym lepiej. Stanowią one drugą po produktach zbożowych grupę produktów, które powinno się uwzględnić w codziennym jadłospisie.

Warzywa

Są nieocenionym źródłem witamin i błonnika. Jedzenie ich redukuje ryzyko wystąpienia wielu chorób, w tym nawet nowotworów, zmniejsza ryzyko wystąpienia miażdżycy, cukrzycy i zawału serca oraz obniża poziom cholesterolu i ciśnienia krwi.

Jeśli jest to tylko możliwe, warto zadbać, aby znalazły swój udział w każdym zjadanym w ciągu dnia posiłku. Mogą stanowić świetną przekąskę, a nawet zastąpić słodycze!

Sposób przygotowania mięsa

Dostarczanie organizmowi białka jest bardzo ważne. Jest ono co prawda zawarte w mięsie, jednak wraz z nim dostarczamy sobie sporą ilość kwasów tłuszczowych, które nie sprzyjają zdrowiu. Mięso powinno się spożywać dwa – trzy razy w tygodniu.

Sposób przygotowania posiłku jest nie mniej ważny! – O wiele zdrowsze będzie danie mięsne pieczone w piekarniku, aniżeli smażone.

Pieczone mięso z warzywami

Unikajmy tłuszczu, którego mięso ma w sobie naprawdę sporo, za to pamiętajmy o dodaniu przypraw i innych składników, które nasze kubki smakowe uwielbiają.

Czym zastąpić mięso

Nie każdy może i nie każdy chce jeść mięso. Można je więc zastąpić – między innymi roślinami strączkowymi, takimi jak fasola, groch, soczewica czy bób.

Smaczna jest także ciecierzyca, która ostatnimi czasy bije rekordy popularności, a przepisy na dania szybko się mnożą.

Kotlet z ciecierzycy

Kasze - dajmy im szansę

Bardzo zdrowymi produktami, które powinny znaleźć się w naszej diecie są również kasze. Z powodzeniem przygotujemy z nich kotlety – przykładowo z kaszy gryczanej i soczewicy – do tego cebula, czosnek, sól i pieprz oraz sos sojowy.

Kasza kuskus, gryczana i jeczmienna

Obtacza się je w zarodkach pszennych, które można kupić m.in. w sklepach ze zdrową żywnością (stacjonarnych i internetowych) oraz w sklepikach zielarskich. Kosztują naprawdę niewiele, a za to są źródłem wartościowego białka roślinnego, witamin E oraz witamin z grupy B i kwasu foliowego.

Zawierają sporą ilość błonnika i składników mineralnych. Mogą nie tylko służyć jako panierka do wspomnianych kotletów – są wyśmienitym dodatkiem np. do jogurtów.

Nabiał i wapno

Kolejna grupa produktów, które należy uwzględnić w swojej diecie to nabiał i suplementy wapnia. Należy spożywać nie więcej niż dwie porcje dziennie.

Podobne ilości dotyczą ryb, jajek oraz drobiu. Mleko krowie zawiera pełnowartościowe białko, wapń, fosfor oraz witaminy rozpuszczalne w tłuszczach.

Instytut Żywności i Żywienia zaleca, aby wypijać dwie szklanki mleka dziennie – można je zastąpić również jogurtem albo kefirem. Jogurt pitny, często z dodatkiem ziaren lub owoców to świetne drugie śniadanie na przykład do pracy lub szkoły. Powinniśmy uważać, by wybierać mleko o obniżonej zawartości tłuszczu.

Woda

Nie mniej ważne od picia mleka jest picie wody!

Zdrowa woda życia doda

Liczy się również kawa i herbata – najlepiej bez cukru lub z małą jego ilością.

Biały cukier możemy zastąpić innymi substancjami słodzącymi, na przykład erytrolem. Jest on zdrowszy od ksylitolu (cukru brzozowego), ma bardzo niską kaloryczność, słodycz równą 70% słodyczy stołowego cukru i niemal identyczny smak. Można go stosować na przykład do osłodzenia czarnej herbaty.


Zdrowa żywność. Żywność ekologiczna

Odróżnienie zdrowej żywności od ekologicznej może niektórym osobom przysparzać sporo problemów – określenia te w sposób nieprawidłowy bywają używane zamiennie.

Sami producenci mogą też wprowadzać konsumentów w błąd, więc ważna jest świadomość tego, co kupujemy, z czym mamy do czynienia.

Artykuły ekologiczne są wytwarzane z zachowaniem zasad przewidzianych w ustawie regulującej sposób, w jaki się produkuje ową żywność – jest ona certyfikowana.

Na etykiecie produktu poza kilkoma niezbędnymi informacjami na temat m.in. znaku identyfikacyjnego partii towaru oraz nazwy jednostki certyfikującej, umieszczony powinien być znak graficzny „Rolnictwo ekologiczne”.

Znak: Rolnictwo ekologiczne


Ostatnio bardzo popularne są produkty, które bardzo dobrze się sprawdzą jako „coś do chrupania” zamiast chipsów, ale również jako dodatek do jogurtów, sałatek czy wypieków. Jednym z nich jest amarantus.

Jego ziarna są naturalnie bezglutenowe, zawierają białko o wysokiej wartości odżywczej, a także nienasycone kwasy tłuszczowe. Ekspandowane nasiona tego zboża są zawarte np. w produktach pod postacią „ciasteczek” – z powodzeniem zastąpią niezdrowe batoniki i inne słodkie przekąski.

Swój renesans przeżywa również ostropest plamisty. Jest bardzo pomocny w ochronie wątroby, przyczynia się do jej regeneracji. Dzięki stosowaniu ostropestu możemy oczyścić krew, wspomóc protekcję przed marskością wątroby uszkodzonej przez alkohol, a nawet trwale pozbyć się kamieni zgromadzonych w woreczku żółciowym!


Wbrew pozorom przejście na bardziej zdrowy styl życia wcale nie musi być trudne.

Nie musisz od razu katować się drakońskimi dietami i wycieńczającymi ćwiczeniami, aby schudnąć kilkanaście czy więcej kilogramów! Zastosuj metodę małych kroków, bo „co nagle to po diable”.

Formowanie nawyku to długi proces i – nie ma się co oszukiwać – wychodzenie z dotychczasowych przyzwyczajeń – również.

Na samym początku przygody ze zdrowym odżywianiem spróbuj codziennie i bez pośpiechu zjeść sycące śniadanie, które napełni Cię energią na cały nadchodzący dzień pełen pracy.

Zadbaj w szczególności o regularność posiłków – powinno być między nimi około 3-4 godzin przerwy, aby przyspieszyć metabolizm.

Wprowadź do jadłospisu produkty i przepisy, których do tej pory nie stosowałeś – poza korzyścią wynikającą z różnorodności składników w Twojej diecie, dodatkowo nauczysz się czegoś nowego, a proste i szybkie przepisy na tani obiad zaoszczędzą Twój cenny czas.

Nie zapominaj oczywiście o aktywności ruchowej, bo dobra dieta to nie wszystko.

Zdrowe życie, aktywność fizyczna, bieganie

Powodzenia!